14. Hyvien unirutiinien taika

Olen aina ollut hyvä nukahtamaan ja nukkumaan. Olen voinut valvoa pitkään ja herätä aikaisin, katsoa leffaa yökahteen, nukkua lentomatkalla mihin vuorokauden aikaan tahansa ja olla perillä virkeänä auton rattiin. Tästä piirteestä on ollut minulle paljon iloa ja hyötyä. Toki yrittäjän elämä on myös mahdollistanut pidempään nukkumista aamulla.

Kun yrittäjien aamukahveilla viime vuonna juteltiin säännöllisestä nukkumisesta, syömisestä ja liikkumisesta, niin muistan ajatelleeni, että nukkumisen säätämiseen minulla ei ainakaan ole suurta tarvetta. Vuoden ensimmäiset viikot ovat kuitenkin osoittaneet, että olen ollut jossain määrin väärässä.

Uni on nyt kovin trendikäs aihe ja monet meistä kipuilevat unen kanssa. Olen siitä onnellisessa asemassa, että hyvänä nukkujana pystyn parantamaan yöunieni laatua pienillä jutuilla liiemmin hifistelemättä.

Olen tehnyt uneeni liittyen kaksi pientä muutosta, joiden uskon saavan aikaan eniten tuloksia. Olen alkanut rauhoittaa iltoja sekä mennä joka päivä samaan aikaan nukkumaan ja herätä samaan aikaan. Lisäksi rytmitän päivän aikana syömistä, liikkumista ja palautumista, jotka kaikki rakentavat hyvää unta.

Samaan aikaan kun olen ollut ns. hyvä nukkuja, olen ollut jo vuosia armoton aamutorkuttaja. Kahdessa viikossa on jo käynyt niin, että olen alkanut herätä ennen kellonsoittoa helposti uuteen päivään. Kaksi viikkoa on moisessa otannassa tietysti lyhyt aika, joten raportoin tuloksista vielä vuoden mittaan.

Myös älykelloni mukaan syvän unen määrä on joinakin öinä lisääntynyt yli tunnilla verrattuna vuoden alkuöihin, joten vaikutuksia tulee nopeasti. Aika hienoa!

Vaikka en ole stressannutkaan unesta, säännöllinen rytmi on tehnyt nukkumisesta ja etenkin heräämisestä vieläkin stressittömämpää. Kun tiedän herääväni helposti samoihin aikoihin, minun ei tarvitse pohtia, että pääsenkö varmasti ylös aikaista aamumenoa varten.

Tämä projektin osa-alue on jo nyt tuottanut niin huikeita tuloksia, että ehdottomasti jatkoon! Suosittelen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *