36. Mielen kuminauhoista ja maailman kohinasta

Minulla on viime päivinä jäänyt vauhti päälle, enkä ole juuri hiljentynyt vain olemaan hissukseen itseni kanssa. Sen huomaa fiiliksessä nopeasti.

Olen ollut asiakaspalavereissa, tehnyt luovia kirjoitusprojekteja asiakkaille ja muitakin töitä iltaan asti, käynnistänyt kirjailijaryhmää, käynyt yrittäjänaisten illassa, kirjoitellut näitä juttuja vasta illalla ja lisäksi kotona on teeveestä pauhannut ei-niin hyvän mielen elokuvia ja siitä on siirrytty suoraan unille.

Kun asian äärelle pysähtyy, huomaa kuinka mielen kuminauha on kiristynyt ja pienetkin asiat alkavat oudosti jurppia. Siinä olotilassa, vaikka asiat ovat hyvin, mieli alkaa hakea harmin aiheita – menneitä ja tulevia. Toisten harmitukset jäävät myös enemmän vaivaamaan, kun oma joustovara on kortilla.

En ehkä aiemmin elämässä ymmärtänyt, että kohinan vaimentamisella tai hyvinvoinnin hallinnalla olisi niin väliä, mutta valmentajuuden tielle lähdettyäni olen alkanut todella vaalia kuminauhani joustoa ja mielen palautumista. Siitä on huolehdittava joka päivä, ei vain lomilla.

Asiakkaatkaan eivät (pohjimmiltaan) hae coachilta tai terapeutilta tietoa tai ohjausta, vaan tiiviissä vuorovaikutuksessa aistivat ja mallittavat hänen hyvinvointiaan ja elämänhallinnan taitojaan – kaikkea sitä hyvää ihmisyyttä, joka itseltä on ehkä hakusessa. Silloin on osa valmentajan työtä voida itse niin hyvin kuin voi voida, jotta joustovaraa ja mallitettavaa on.

Kun itseään kuuntelee herkällä korvalla, näihin asioihin oppii onneksi reagoimaan joka kerta nopeammin. Minulle itselleni puolitehopäivä, pitkä kävelylenkki, kevyt pohdiskelu ja hiljaisuudesta nauttiminen ovat parhaita keinoja löysätä kuminauhaa.

Hyvinvointi on parhaimmillaan ennakoivaa hommaa, jossa tasapainoisia priorisointeja tehdään pitkin päivää, viikkoa ja vuotta. Jos milloin hoppu ja kohina silti meinaavat temmata mukaansa, pitää ottaa tavallistakin enemmän aikaa hiljentymiselle ja teen siemailulle. Pienistä pysähtymisistä se on onneksi aika usein kiinni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *