92. Kolme kuukautta takana

Huhtikuu alkoi ja samalla tuli täyteen kolme kuukautta uutta rytmikästä arkeani – säntillistä nukkumista, syömistä ja myös liikuntaa. Monipuolisesta liikunnasta olen myös tässä lipsunut, mutta arkiaktiivisuus on pysynyt hyvällä tasolla ja kävelylenkit ovat virkistäneet mukavasti mieltä.

Kolmen kuukauden tavoiteaika on selvästi hyvänmittainen jakso uusien tapojen ja rutiinien luomiseen. Ehtii tulla tylsääkin ja olisi jo valmis seuraavaan haasteeseen, mutta tietty tylsyys on selvästi tärkeä osa prosessia, kun eivät hyvät rutiinit ole tuomassa jännitystä arkeen.

Sen sijaan rutiinien tehtävänä on vakiinnuttaa hyvät asiat kiinteäksi ja automaattiseksi osaksi arkea, jolloin huomion voi kiinnittää kaikkeen muuhun. Silloin itsestä tulee pidettyä huolta, vaikka päivät täyttyisivätkin vaihtelevista, jännistä jutuista.

Tämä kuulostaa kaikki itsestään selvältä, mutta harvalla meistä kuitenkaan on syöminen, nukkuminen ja liikkuminen hyvässä balanssissa – tiedämme, mitä kannattaisi tehdä, mutta emme silti tee. Stressin ja kiireen yllättäessä hyvinvointi väistyy suorittamisen tieltä ja pikaratkaisut ja lohtutoiminnot saattavat vallata kalenterin.

Olen ollut viime viikkoina sanomattoman kiitollinen tästä alkuvuoden hankkeesta, kun se on luonut aivan uudenlaisen ja vakaan pohjan arjelleni ja toimintakyvylleni tässä muutoksen pyörteessä.

Nyt sitten nokka kohti juhannusta ja seuraavia, abstraktimpeja hyvinvointitavoitteitani parhaan itsen ja kukoistuksen tutkiskelussa. Tarpeeseen tulee kyllä kaikki ajattelun valo ja fokusoitu liike tämän kohinan keskellä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *