143. Levolliset yöt hyvinvoinnin perustana

Keskustelin alkuviikosta univalmentaja Katía Uusikartanon kanssa hyvästä unesta ja unettomuudesta. Keskustelumme on myös YouTubesta katsottavissa.

Kuulun itse niihin ihmisiin, jotka pystyvät nukkumaan missä ja milloin vain, joten en ole untani koskaan erityisesti arvostanut tai vaalinut, ennen tätä vuotta.

Lähipiiriini on joskus kuulunut myös herkkäunisempia henkilöitä, joten sekin ulottuvuus on kuitenkin jossain määrin tuttu. Silloin olen joustavana nukkujana mukautunut muiden uni-valverytmeihin ja nukkunut aina tarpeen ja tilaisuuden tullen.

Sitä joustavuutta olen kyllä arvostanut, vaikkei unesta joustaminen ole näin jälkiviisaasti erityisen hyväksi ehkä ollut.

Vuoden alusta laitoin unirytmini kuntoon ja halusin selvittää, miten unirytmin säännöllisyys minuun vaikuttaa. Minulla on ollut kiinteät nukkumaanmeno- ja herätysajat nyt yli viisi kuukautta. Tunnistan, että se on vaikuttanut hyvinvointiini merkittävästi ja tuonut arkeen entistä levollisempaa pohjavirettä.

Olen viime viikkoina seurannut uneni laatua myös Oura-älysormuksella, mutta en ole sen mielestä kovin loistaviin uniin vielä yltänyt. Tänä aamuna sain kuvassa olevan arvion ja herätessä olikin viime viikkojen aamuihin nähden virkeämpi olo.

Nyt korona-aikana en ole aina malttanut irtautua ruuduista päivän aikana ja rauhoittaa iltoja niin paljon kuin alkuvuonna, mutta sallin senkin itselleni. Kesää kohden voisin kyllä taas ottaa sen osaksi päivärutiineja.

Miten teillä muilla korona-aika on vaikuttanut nukkumiseen – oletteko nukkuneet paremmin vai levottomammin?

Katso video ja Katían hyvän unen vinkit tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=OasWviNBqYc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *